16 de desembre, 2006

Reduir la velocitat

Ahir ens vam aixecar amb aquesta noticia

Medi ambient, proposa reduir la velocitat a l'àrea metropolitana a un màxim de 80 kms/h


Doncs bé ... si ho fan, que tot és possible, parodiant la coneguda frase de Scarlet O'Hara a "Allò que el vent s'endugué", juro que .... votaré al PP directament sense passar per la casella de CiU.

A qui volen enganyar? .... fem un recorregut de 40 kms (des de Granollers fins a Martorell?)... a 120 kms/h són 20 minuts, el mateix recorregut a 80 son 30 minuts. Ignoro quant cotxes circulen per aquelles vies cada dia, exagero si són centenars de milers al dia? (crec que no). Doncs aquests mateixos centenars de milers, fent un simil) estaran parats 10 minuts cada dia sense recorre cap quilòmetre. Aquesta es la proposta? ara, si volen parlem de contaminació.

O és que la proposta te un altre propòsit?:

- No serà que fotran radars per un "tub" i posaran multes a dojo (que ningú podrà reclamar)? (una recaptació encoberta d’impostos). A multa per cotxe i any, són uns quants calers !!
- No serà que al disminuir la velocitat, la distancia entre cotxes és redueix i en cabem més en el mateix espai?. Una forma d'aplaçar la construcció del 4rt cinturó. Aplaçar, no evitar, és inevitable.

Gastar menys benzina?, a aquesta velocitat encara més. Aquí està l'error, la trampa (millor dit, la bestiesa). No és un problema de velocitat, és un problema de revolucions de motor, com bé sabeu. Així que res de anar en 5a o 6a marxa, en 4a anirem, això si, en lloc de les 2.500 voltes anant a 120, aniré amb les mateixes, a 80 (ves quin remei, o es pensen que al anar cap al sud, fa baixada?). O lo que és el mateix, igual consum pero més temps. Per tant, més contaminació per quilòmetre recorregut.

Es com si em diguessin que per ciutat els cotxes al anar a 30 kms/h consumeixen menys .... si, i jo soc bisbe.

Com reduir la contaminació?:

- Fent millors carreteres i més fluides per que els vehicles estigui poc temps i a velocitats constants.
- Evitar congestions de trànsit. Arrancar i parar, com és fa en alguns trams, augmenta el consum i per tant la contaminació.
- Velocitat controlada. Però depenent del tipus de vehicle. Per anar 120 kms/h alguns cotxes arriben a les 4.000 rpm. D'altres ho fan a 2.500.

En fi, que hi ha molta feina per fer. En comencem a estar farts de que sempre sigui el vehicle qui tingui la culpa. Si els impostos que recapten per l’ús és destinessin millorar la mobilitat ara no tindríem que estar buscant respostes als problemes que l’administració ha de preveure amb molts anys d’antelació.

No s’ha de planificar sols la B-40 !! ... s’han de començar les obres de la B-50. Quan es faci la primera, el segon dia, estarà col·lapsada.

Per finalitzar, ja m’agradaria a mi, i a molts, anar a 80 kms/h per la B-30. Si finalment entra en vigor la llei, les cues poden arribar a Sant Celoni, per un cantó, i a Vilafranca del Penedès per l’altra. Això és eixamplar la zona contaminada.

"Lo dicho", voto al PP ... no em coneixen prou.


P.D.: Per cert, parlen d’ampliar l'aeroport. De quant nous vols estem parlant? .... aquest també aniran a 80 kms/h?. No, aquest no contaminen, gens, senzillament va en contra dels arguments que fan servir per dir que des de Madriz ens tenen “tirria” i això dona vots ... pos que vagin fent.

Etiquetes de comentaris: , , , ,

8 Comments:

  • Cony!!!

    Mira la part positiva.

    No gastaràs tanta gasolina
    Els pneumàtics et duraran 50.000 km.
    Les pastilles de fre 20 anys
    I el cotxe tota una vida!!!!

    Jjajajajajajajajaja

    By Anonymous Francesc B, at de desembre 16, 2006 11:24 a. m.  

  • No, a 30 Km/h el consum és molt més superior.

    L'any 86 vaig comprar un Patrol de gasolina, sobre el paper el consum era de 16 litres per 100 Km.

    A mi en consumia 26, si anava a tope, no us diré la velocitat per no fer apologia del terrorisme, però us diré que era força més de 150 Km/h. (no n'estic gens orgullós)

    Per posar un exemple, sortia de casa (Cerdanyola del Vallès) amb el diposit ple (més de 70 litres) i no arribava a València sense repostar. El feia sovint aquest recorrgut.

    Va coincidir que em va sortir un prejecte per Nissan - Motor Ibèrica i, parlant sobre la falsetat de les caractrístiques tècniques que declaren en la publicitat, em van dir que respecte al consum seguien unes normes ISO no-sé-que-més (o eren DIN alguna-cosa?) i que entre altres paràmetres la velocitat per la que calculaven el consum era a 90 Km/h. de forma que els fabricants miraven de dissenyar models tals que a aquesta velocitat el consum fos mínim.

    Ignoro si era cert i si encara és vàlid, però el que si és cert és que un bon dia vaig decidir conduir a 100 Km/h i, oh sorpresa! amb el diposit ple podia fer uns 500 Km.

    També vaig comprovar que el temps no augmentava gran cosa en recorreguts relativament curts (~100 Km) que feia molt sovint.

    Així que, encara que també m'emprenyi que el límit sigui 80, des del punt de vista consum i contaminació és possible que baixin.

    En qualsevol cas, abans vaig a peu a Campllonc (hi tinc algun client) que votar al PP, i no visc a Cassà com altres.

    By Anonymous Lluís, at de desembre 17, 2006 11:01 a. m.  

  • Per què a 80 s'ha d'anar en 4a? Si poses la 5a veuràs com baixen les revolucions, per tant menys consum. Hi ha la creença de que la marxa cal pujar-la segons la velocitat, allargant la marxa fins el màxim i llavors canvia. En els cursos aquests que fan per estalviar conduint es recomana que la primera es canvïi als 2-3 segons de que el cotxe s'hagi mogut, i posar la marxa més llarga posible segons la velocitat que la situació permeti, i a 80 la 5a és la marxa que toca.

    A ciutat el que contamina més és el continu aturar-arrencar, i poder el fet que a 30 encara es porti la 1a posada, i això s'estén gradualment a les corones metropolitanes, de fet a segons quines horas del día circula a 120 és totalment impossible per més que es vulgui.

    El problema és que hi ha molts cotxes que es volen desplaçar en un periode molt curt de temps, i això no hi ha ciutat ni corones que ho puguin absorbir, per tant la mesura la considero un pegat, el que cal es que tothom que es pugui desplaçar de casa seva a la feina disposi d'un bon servei de transport públic, que tots aquests cotxes surtin de la carretera i dels carrers de la ciutat, i que circulin aquells que ho fan per qüestió de feina.

    Els polígons industrials han tret les empreses a les afores de pobles i ciutats, però han obligat que la gent que hi treballa necesiti el cotxe per arribar-hi, i això es pot veure cada matí a la sortida de Barcelona pel nus de La Trinitat, per exemple, continuant per la C-58, o a la sortida de Parets de l'AP-7 i la C-33, cues, cues, i més cues.

    Si la contaminació fos una malaltia, aquesta mesura és com tractar una neumonía amb aspirines.

    Salutacions

    By Anonymous Josep M, at de desembre 17, 2006 11:03 a. m.  

  • Això que dius ja ho se i tens raó. Parlo del tram que faig sovint, la A-7 (antiga B-30) quant vaig a Tarragona i la C-58 (antiga A-18) fins a Sabadell o Terrassa. Dic això per situar-nos i crec que es la principal artèria viària de discussió. El tram entre Granollers i Martorell.

    Aquest tram, tot i que sembli pla, no ho és. I si vols mantenir la velocitat a 80 (cap problema) porto el canvi automàtic i també el controlador de velocitat, no un avisador, un que li marques la velocitat que vols anar i la manté, suposo que com els camions o autocars (i si he d'anar hi aniré, ves quin remei). En les parts de baixada, la farem en 5a o 6a marxa, però quan fa pujada (hi ha un parell de pronunciades que a 120 no es noten, però a 80 segur que si), automàticament passarà a 4a marxa (el canvi de marxa el fa a 1800 rpm aprox.). Com pots veure porto un cotxe que no apura mai les marxes a no ser que el porti de forma "manual". Pràcticament és un pel més que tenir-lo a ralentí.

    Com molts, tinc l'experiència d'anar a 80 és per que de tant en tant "em toca" fer les rondes de Barcelona ... allà escrupolosament mantinc la velocitat, només tinc que girar el volant i prou, la resta ho fa el cotxe solet ... a la pujada per la Ronda de Dalt, entrant per Trinitat ... fins hi tot la redueix a 3a, en 5a, manualment ho he provat i llavors si que gasta benzina, sense avançar res. La meva experiència és que el cotxe, depenent la situació, no es pot portar "mort", pitges el pedal de "gas" per res.

    Insisteixo, la velocitat no contamina, no és la culpable, es el regim del motor qui ho fa ...

    M'agradaria veure un Panda, a 120 kms/h a quantes revolucions va? (he tingut un, per això ho dic), aquest es un dels problemes. Aquest cotxe, la seva velocitat màxima tindria que ser de 80. Segur que el regim del motor seria igual que el meu i el consum similar. Però estic casi convençut que a 120 arriba a les 3500-4000 voltes.

    Per posar el mateix exemple, a 2000 voltes tens un consum determinat, a aquestes mateixes voltes pots fer un recorregut molt diferent .... des de 10 kms (en primera), fins 100 kms en la més llarga de les marxes que tinguem. Es el que passa en les ciutats. El mateix consum, el mateix regim, diferent recorregut. (si això afegim l'estona que està aturat sense recórrer res, doncs...)

    Només demano que calculin bé això ... o no van per aquí els trets?

    Si fessin bones carreteres, si poguéssim travessar el Vallés, sense tenir cues ... potser el 50% de la contaminació desapareixeria ... però sembla estar fet expressament per que quedem parats cada dos per tres. Aquest es el problema, la congestió, que la provoca aquest coll d'ampolla. Per un cantó una autopista que ve de València, una altra que ve de Lleida, més la de Sabadell-Terrassa-Barcelona. Per l'altre la de Girona-França més la de Vic i la de Barcelona ... que no hi ha lloc suficient per tant trànsit. Es impossible, per això la meva teoria és que, a menys velocitat, menys distancia entre vehicles, més hi caben en el mateix tram. Es pura matemàtica.

    Finalment està el tema del transport de mercaderies, aquest si que també és un problema, i el repartiment de curta distancia ... així per sobre, un dia laborable, el 30% son camions i furgonetes (potser faig curt). Però qui s'atreveix en enviar coses per tren? ... si la gent fa una comanda avui i la vol per ahir?.

    P.D.: Ho puc confirmar (tinc ordenador a bord), el meu recorregut diari des de Cassà a Riudellots, 10 kms, el cotxe consumeix 8 litres ... per autopista, a 120, uns 6 litres (al estiu amb l'aire condicionat 7). En el recorregut que faig diari no tinc cap semàfor, cap cua, això si amb 4 magnifiques rotondes per fer-me augmentar el consum i per tant contaminar més. Es evident que no puc córrer en aquest tram, ni volent, vaig molt més lent i consumeix més .... repeteixo, no és la velocitat és el regim del motor.

    P.D.(2): No tenim ni un sol autobús que ens pugui comunicar, també ens hem plantejat anar amb bicicleta (sobre tot al estiu), però és un perill per que la vorera, com a molt, te un pam d'ample, just per que hi càpiga la ratlla blanca. Aquelles coses que alguns dissenyen expressament per fer-te mal ... això si, si atropelles algú, la culpa sempre és nostra, evidentment (esta ple de "gent de color" i al vespre van sense llum, vosaltres mateixos, i això no és una Meridiana il·luminada, ni de lluny).

    Disculpeu el rotllo, tot i que seria molt més llarg, cadascú te la seva visió i experiència. Per mi, això no arregla el problema, fins hi tot diria que l'augmenta. I com que no es solucionarà, la segona part és castigar al conductor ... ho veig a venir. Espero jubilar-me abans.

    By Blogger Lo Vilot, at de desembre 17, 2006 11:04 a. m.  

  • L'avantprojecte del departament de Medi Ambient m'ha fet pensar amb la limitació de velocitat a 40 quilòmetres per hora que tenim a Girona en el pont de Fontajau (més de 200 metres de llargada i quatre carrils). Ningú ho respecte excepte quan els conductors veuen de lluny el radar de la policia municipal.

    En el blog he escrit un comentari, en to irònic, que inclou el següent fragment i el vídeo amb la "solució" de noies en topless que han aplicat a Copenhaguen per fer reduir la velocitat dels vehicles:

    ¿Ha calculat el departament de Medi Ambient la inversió que seria necessària en equipament tècnic i desplegament policial per fer respectar escrupolosament la limitació de 80 quilòmetres per hora a tota la xarxa viaria metropolitana?

    La pregunta és necessària si la Generalitat accepta un dels principis bàsics que regeixen l'actuació legislativa: una llei només es bona si es pot fer complir.

    No cal posar-nos nerviosos. Si finalment la limitació de velocitat tira endavant i es comprova que la majoria de conductors no alcen el peu de l'accelerador, sempre es podran aplicar, amb el permís de la consellera Tura i del conseller Saura, dues mesures políticament incorrectes.

    a) promoure, amb la garantia dels poders públics, la prostitució de carretera a determinats trams viaris (la majoria de conductors toquen el fre a l'alçada de les noies)
    b) reproduir a la regió metropolitana la campanya portada a terme a Copenhague pel Consell Danès de Seguretat Viaria: senyores en topless mostrant, a més dels seus encants, una senyal de limitació de velocitat.

    Vies congestionades
    http://absurddiari.blogspot.com/

    By Anonymous Toni Dalmau, at de desembre 17, 2006 11:06 a. m.  

  • Al tanto que el consum no es directament propoporcional a la velocitat.

    El rendiment dels cotxes es dissenya a partir de dues corbes la de potència i la de consum. Aquestes corbes calculen la potencia i consum del motor a les revolucions de la màquina (per simplificar parlo del motor, desprès hi influeix la marxa el punt de gas, etc…)

    La corba de consum es com una paràbola, el consum es moderat a baixes revolucions, baixa al augmentar les revolucions fins a un mínim i a partir d’aquí al augmenta de nou amb les revolucions

    Es a dir hi ha un òptim de consum que se situava (quan jo ho estudiava) entre les 2.000 i 3.000 rpm (per sota i per sobre el consum es superior). No se si m’he explicat, es difícil sense pissarra.

    La corba de potència és creixent fins a un punt de pot màxima a partir del que decau. La idea del disseny de motors es intentar que el punt de max potencia coincideixi amb el de mínim consum.

    By Anonymous Cesar F., at de desembre 18, 2006 7:46 p. m.  

  • A "Una veritat incòmoda" una pel·lícula MOLT recomenable, l'Al Gore parafraseja algú que diu:

    "És molt difícil fer entendre a algú una cosa si el seu salari depén de que no arribi a entendre-la."

    Ho dic perquè aquest fil de discusió està una mica intoxicat pel fet que algun dels que opinem utilitzen activament el transport propi com a mètode de subsistència, i això marca el debat.

    En tot cas, No fotem. M'ho sembla a mi o algú ha oblidat que la resistència de l'aire i per tant la força que s'ha de fer per vencer-la augmenta amb el quadrat de la velocitat?

    Un senyal de limitació de velocitat a 80 vol dir que pots anar a 90-95. Primer perquè els velocimetres marquen a la baixa, i després perquè hi ha un marge d'error a l'hora de posar multes.

    A 90 el rendiment del motor és òptim (evidentment amb la marxa adecuada).

    I a més a més caben més cotxes a la carretera perquè el trànsit és més fluïd i s'eviten els efectes acordió, que són les frenades excessives preventives que es fan quan la velocitat que es porta és adecuada a la via però excessiva en relació a la densitat de la circulació.

    Per tant, potser ens podem estalviar durant uns anys fer més ferida al territori fent un quart cinturó, i aprofitar aquests diners per impulsar una nova línia de tren d'ample europeu que tregui camions de les carreteres i autopistes.

    I permet que la propera vegada que ens comprem un vehicle no el comprem amb tants cavalls (i un par motor tant elevat) i preferenciem el mínim consum.

    Un augment dels impostos sobre el carburant ajudaria.

    I una adaptació del model de negoci amb el que ens guanyem la vida també.

    Eduard

    By Anonymous Eduard P, at de desembre 18, 2006 7:51 p. m.  

  • Tots escrivim segons la nostra experiència, per tant tots "intoxiquem" i tots tenim dret a fer-ho, no hi han dos iguals, afortunadament.

    Els que estem a la carretera cada dia tenim un altre tipus de visió, en som uns quants, centenars de milers i no hi anem per divertir-nos, no anem a la platja ... una altra forma col·lectiva de contaminar que ningú ha parlat. Una cua de 40 kms com es munta cada cap de setmana a l'autopista i les nostres carreteres. Per tant, uns van al treball i d'altres treballen. Però tots fan servir el cotxe, sols canvia l'hora, el dia i la zona.

    Anem a qualsevol polígon industrial? ... desenes de cotxes, milers hi han ... tots plens de cotxes, no es pot aparcar. Per què? fa falta transport públic? ... però algú es creu que posaran un transport públic per anar-hi? a cada polígon? ... cada quant? a les 8 del mati? quants autobusos? a la mateixa hora? ...però si abans (parlo dels anys 90) agafava el tren a les 7 del matí per començar a 2/4 de 9 a Barcelona des de Terrassa i a Les Fonts la gent ja no es podia seure i molts ni podien pujar !!. I al plegar que fem, tots a la mateixa hora? compta, que després s'aprofita per anar al gimnàs, o al supermercat, o a recollir els nens o a buscar a la xicota, portar-la a casa i tornar a la seva ... o qualsevol altre activitat, .... es un lio. Si només fos anar a la feina rai.

    Coi, si per anar de Sabadell a Terrassa (o viceversa) en tren es un calvari segons on vius. El problema es que no son pobles, son ciutats que s'han fet molt i molt grans .. i el creixement no ha estat compensat per trens o autobusos ... i es veu a venir.

    Parlem a les 9 del matí l'entrada a l'Autònoma de Bellaterra? ... Parlem de la zona d'abans del peatge de Tarragona em qualsevol dia d'estiu (laborable)?. potser els que voltem ho veiem cada dia. Així que sense comentaris.

    Ja que parlem de pujar el preu de la benzina, perquè no som mes dràstics?, proposo que els caps de setmana es multipliqui per 10 el preu dels peatges, o millor encara, que s'obligui anar a la costa per la N-II, correran menys, per tant contaminaran menys (crec que la proposta va per aquí, o serà al revés?). I que la gent que fa servir el cotxe els caps de setmana preguntant "- demà on anem?" que se li apliqui un impost especial, no sé, de 30 cèntims per quilòmetre fet ..... per què això si que es un luxe i ganes de contaminar. Coi, conec gent que va a dinar a Saragossa, "li agrada conduir". Uiiii, i si parlem d'esquiar? ... per què s'ha d'anar a esquiar? ... per què contaminen el Pirineus? que patinin pel carrer Balmes, des de Plaça Molina o Muntaner baixen fins a Plaça Catalunya i amb un bono-tren hi tornen. Poden baixar les vegades que vulguin.

    Eduard, ens agradi o no, aquest món no l'hem inventat nosaltres. Fa l'impressió com si uns volguéssim destrossar el país, i d'altres, gràcies a ells, està perfecte. Ja tenim el culpable i sentencia a l'hora.

    Saps que passa si pugen el preu de la benzina?, molt fàcil ... apugem els preus de tot, transports, matèries primeres, etc ... per cert, cap problema, ho pagarà el de sempre .... així que el que guanyi 1.000 Euros al mes li vindrà de perles la pujada ... ja li explicareu vosaltres, jo no. I una pujada significa menys diners en circulació, per tant tots rebrem, tots. Que no trenquin l'equilibri ... ho pagarem car.

    No sols fa falta el quart cinturó i un cinquè ... també fa falta una autovia Girona-Lleida per desviar el trànsit que be de la frontera amb França i que va cap a Saragossa. Així es descongestionaria l'àrea del Vallès. Carreteres que sembla ser que han de descontaminar. I el quart cinturó pels que facin el corredor del Mediterrani no tinguin que passar per aquesta àrea. Algú a vist les cues un 15 de Juliol? bé, no cal, qualsevol dia ... laborable.

    Però no, no interessa, interessa que tots passem (tot i que no ens agradi) per allà, ja vaig dir el per que ... no ho repetiré. I et fan sentir culpable per fer-ho. Demano infrastructures com cal, les necessàries, res de luxes ... senzillament lo mateix que Holanda, Alemanya, etc ... em conformo que sigui igual.

    No li fan falta infrastructures a qui no les fa servir (i juro que no ho dic per ningú).... algú ha vist com està l'àrea del Vallès un dia laborable a les 11 del matí? col·lapsat, insisteixo, no anem a la platja. Tots per feina, milers, desenes de milers de cotxes, furgonetes, camions, etc. No tot es pot fer amb tren. Cada vehicle està calculat per un trajecte diferent.

    Penso que aquest món te un final, que l'únic que és pot fer és allargar-lo (no és que hi estigui a favor, al contrari, no se com, potser una guerra, una epidèmia) ... però imaginem que la Terra es un ser orgànic i nosaltres som bacteris. Ens el estem menjant mica en mica .... i quant acabem amb ell, ens menjarem entre nosaltres. Estem en fase exponencial ... només cal mirar l'índex demogràfic dels darrers anys. No sols contamina el cotxe, nosaltres mateixos ho fem pel sol fet de respirar. I si parlem de països tipus Índia i Xina, entre ells dos son, mínim, el 33% de la població mundial.

    I si, sabem (o sé, per no pluraritzar) lo de la resistència al aire, tot i que l'aigua també es un fre ... amb pluja qualsevol cotxe gasta entre un 10 i un 15% més ... i amb les finestres baixades també ...

    Això no va en detriment del ferrocarril ... al contrari, ojalà, però que no es quedi en proposta, que és faci ja !! ... n'estic fart que els meu fills vinguin a casa en cotxe, no em fa gens de gràcia (no sols per la despesa, per la seva vida, lògicament per tots els altres). Però de Terrassa a Girona en tren (si arriba) en total son 3 hores, 2 de viatge (anar a Barcelona i canviar de tren) més el desplaçament per anar a l'estació i recollir-los (crec que no vindrien i a això no renuncio). Amb cotxe triguen una hora.

    I de Terrassa a Lleida? en són 3 (mes desplaçaments) .... i de Lleida a Girona? ... no hi ha tren, passa per Barcelona i per ... Tarragona !!!! Encara es queixen que el Vallès estigui contaminat ... ? Si es que tot ho fan passar per allà. Vaig llegir que en volien fer un ... però si no han començat ni el soterrament a Girona del TGV, de que m'estan parlant, de somnis?

    P.D.: Per cert, sembla que el 50% de la contaminació ambiental està produïda per la ramaderia (no se on ho vaig llegir).

    By Blogger Lo Vilot, at de desembre 18, 2006 7:56 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home


Powered by Blogger